Тунели

icon_image-1280x960.jpg

Международното летище във Ванкувър (YVR) е второто най-натоварено летище в Канада и вторият по големина международен терминал за пътници в Северна Америка на Западния бряг с над 16 милиона пътници всяка година. YVR се намира в Ричмънд, предградие на Ванкувър, в устието на река Фрейзър, където най-високата точла на земната повърхност е 1,8 метра над морското равнище. За да посрещне ускорения си растеж (21 милиона пътници до 2010 г.), YVR предприе разширяване на Международния терминал, на стойност 200 милиона долара, който включва 29 958 квадратни метра ново летищно пространство, зони за чакане, безмитни магазини, услуги и зони за хранене. Проектът включва и тунел за багаж, построен под земята, свързващ новия терминал със съществуващия терминал. Подземният тунел създаде сериозно предизвикателство за изпълнителя поради високата точка на водния хоризонт. Първоначално спецификациите за подземния тунел изискват тунелът да бъде увит в покривна мембрана. Изпълнителят обаче се опасяваше, че мембраната може да протече или да бъде повредена, докато екипите изграждат плочата и стените. Първоначалните спецификации, също така, изискват бетонът да се втвърди 28 дни преди да се приложи мембраната. Този период на консервиране би означавало увеличаване на времето за изграждане на тунела с повече от два месеца, забавяйки както запълването на зоната, така и поставянето на коснтруктивната стомана в горната част на тунела.


icon_image-2-1280x851.jpg

Когато MGM Mirage и техните проектанти планираха изграждането на масивния проект CityCenter в Лас Вегас, хидроизолацията постави сериозни въпроси. CityCenter щеше да бъде най-големия частен проект в САЩ, с площ от 310 000 кв.м, обхващащ хотели, търговски обекти, жилищни и сгради за забавления; всички стоящи на повърхността на плитък водоносен хоризонт, който минава по цялата дължина на Лас Вегас. <br><br> Луксозните кули на масивния комплекс по проект са свързани с топла връзка - тунел, разположен на значително ниво под кота 0. Многобройните асансьорни шахти (72 само в главната кула), както и басейните и водните съоръжения на нивото на земята и над паркингите, изискват подходяща хидроизолация, за да се предотврати течове на вода и повреда. CityCenter също щеше бъде дом на новата програма на Cirque du Soliel - шоуто е проектирано с водни елементи на сцената, захранвани от резервоар за вода, който се намира във водоносния хоризонт. Стремежа на строителите на CityCenter беше да получат сертификат за златно ниво от LEED (Лидерство в енергетиката и околната среда) от Съвета за зелено строителство на САЩ.


icon_image-2.jpg

Международният терминал на Енсенада (EIT), част от групата Hutchison Port Holdings, е популярен избор за компании, които искат да избегнат задръстванията на пристанищата на Южна Калифорния. През 2003 г. EIT разработи нова концепция за товарене на зърно на кораби. Това начинание позволи на EIT да удвои своите обеми на обработка и да увеличи капацитета си за товарене до 1000 тона зърно на час. През 2008 г. към системата за зареждане на зърното бяха добавени подземен тунел, в който да се постави лентова транспортна система, и силоз за зърно. Местоположението на EIT покрай тихоокеанското крайбрежие на полуостров Баха Калифорния означаваше, че тунелът ще бъде в постоянен контакт с морската вода, а беше изключително важно тунелът да остане водонепроницаем. Наличието на вода в транспортния тунел можеше да съсипе контейнерите с ценното зърно. Освен това, солената вода и способността й да компрометира стоманата и конструкцията, също беше ключов фактор в избора хидроизолационно решение.


icon_image-6-1280x853.jpg

Проектът обхваща 27.7-километров тунел на Пекинското метрото, минаващ под земята, в направление от южната част на Пекин на север. Маршрутът облекчава трафика в градската ос север-юг по третия околовръстен път. Множество пукнатини в изградените вече бетонни тунели активно пропускаха вода и възникнаха опасения, че арматурата в бетона, релсите, водещите кабели и оборудването щяха да пострадат в следствие на влагата.


icon_image-1.jpg

Разположен в района на изкуствата в центъра на Далас, театър „Уайли“ (част от AT&T Performing Arts Center) с площ 7 460 кв.м е проектиран така, че да побере традиционни и експериментални изпълнения на музика, танци и кино. 12-етажната сграда разполага с иновативен дизайн с вертикална организация, който напълно преосмисля традиционната форма на театъра. Това е сграда, излята на място и със стоманена носеща конструкция с окачена фасада и алуминиева облицовка. Дизайнът включваше пешеходен тунел под кота 0, използван от хората, преминаващи от паркинга към театъра. Строителният екип искаше да гарантира, че тази зона с висок трафик ще бъде 100% водоустойчива, за да гарантира комфорта на посетителите на театъра.